maandag 5 oktober 2015

lesje levend rekenen + lesje rijmwoorden

Vandaag hebben we heel wat gedaan in ons klasje.
Na de speeltijd stond er een lesje " levend rekenen" op het programma. We hebben aan de hand van getalkaartjes eerst de getallenlijn tot 10 en daarna de getallenlijn tot 20 terug opgebouwd. Elk kind kreeg een getal en dan moesten ze zorgen dat ze in de juiste volgorde gingen staan. Daarna gaf de juf enkele opdrachten zoals: welk getal komt net voor 13, 2 plaatsen voor 17 komt, welk getal bestaat uit een groepje van 10 en 8 losse blokjes,..... De kinderen moesten dan goed nadenken en enkel het kind met het juiste kaartje, mocht dan een stapje naar voor zetten. Terug in de klas hebben we gelijksoortige oefeningen gedaan maar dan met staafjes en blokjes. De kinderen hadden al snel door dat ze een staafje van 10 blokjes moesten gebruiken als ze een hoeveelheid groter dan 10 moesten neerleggen. Bv, 18 was dan één staafje ( = 10 losse blokjes) en nog 8 losse blokjes erbij.


























Na de les wiskunde, was het tijd voor een lesje over de rijmwoorden. In de grote zaal beneden hingen allemaal woordkaarten. Elk kind mocht bij het betreden van de zaal een woordkaartje nemen en dan moesten ze op zoek gaan naar het rijmwoord. Dit was wel spannend want er waren 2 kinderen die het rijmwoordje van elkaar hadden genomen. :-) Naderhand hebben we in de kring ook nog gerijmd door het liedje " Ik zag 2 beren, broodjes smeren" te zingen. De kinderen zelf bedachten ook knotsgekke rijmpjes om te zingen.